Netwerkdiner bij Wolters Kluwer, a digital company

Netwerkdiner bij Wolters Kluwer, a digital company

20180214 Netwerkdiner Wolters Kluwer.jpgwoensdag 14 februari 2018 15:10

Vorige week donderdag 8 februari vond het eerste Netwerkdiner van 2018 plaats. De ruim 25 CIO’s en CxO’s waren te gast bij Wolters Kluwer in Alphen aan den Rijn. Onze gastheren waren: Martin Wuite, Business Relationship Manager (BRM) Legal & Regulatory (CIO) en Harrie van Luxemburg, CIO Legal & Regulatory Europe.

Voordat de gasten werden ondergedompeld in de digitale transformatie van Wolters Kluwer, nam Ronald Verbeek de aanwezige leden mee in de plannen en prioriteiten van het CIO Platform Nederland in 2018. Op dit moment tellen we 107 leden en zijn recent twee nieuwe leden (B&S International en Dutch Flower Group) verwelkomd. Het komende verenigingsjaar wordt verwacht het ledenaantal nog verder uit te breiden. 

Daarnaast zijn we eind 2017 gestart met het inventariseren van de benodigde acties om op tijd GDPR-ready te zijn. De voortgang ligt op schema en krijgt de nodige toelichting. In samenspraak met het bestuur en de leden van de CIO Commitees komen de events en bijeenkomsten dit jaar nog meer in het teken van actuele ontwikkelingen (AI, Data Science, Blockchain en IoT) te staan. Tot slot is er tijdens een korte discussie gesproken over het onderwerp Architectuur in een Agile omgeving. Nuttige informatie werd uitgewisseld, o.a. over hoe je de architect een plaats moet geven in teams, en daarbij mandaat moet geven. 

“When you have to be right”



Dat Wolters Kluwer een metamorfose heeft ondergaan en is getransformeerd naar een digitale organisatie, onderschreef Martin Wuite met zijn toelichting over de stappen die zijn genomen om bij te blijven in de digitaliserende wereld. Waarin de organisatie met name in het laatste decennium een grote verandering heeft doorgemaakt en een digitaal bedrijf is geworden. 

De associatie met geprinte wetboeken is er nog, maar inmiddels komt de omzet wereldwijd voor 85% uit digitale producten en diensten (2016 full-year results). De groeistrategie van Wolters Kluwer is gericht op het aanbieden van producten en diensten binnen de gezondheidszorg, accountancy, risicomanagement en compliance, financiële, fiscale en juridische sector. De tagline ‘When you have to right’ benadrukt het commitment van Wolters Kluwer om klanten dagelijks te helpen hun cruciale beslissingen effectief te nemen en hun productiviteit te verhogen met informatie, software oplossingen en diensten.

De genoemde groeistrategie doet een groot beroep op het standaardiseren van IT-processen aan de achterkant, met een op klant gemaakte oplossing aan de gebruikerszijde. Voor de nabije toekomst ligt de focus op het door ontwikkelen van de initiatieven binnen big data en de stap naar het toepassen van kunstmatige intelligentie. 

Van print naar digitaal
Harrie van Luxemburg startte zijn presentatie met de transformatie van geprinte boeken naar digitaal publiceren. Als voorbeeld nam hij de voor velen bekende gebundelde en geannoteerde wetsteksten. Deze bestsellers worden nog steeds door Wolters Kluwer geproduceerd, maar heeft in het productieproces in korte tijd ook een digitaliseringsslag doorgemaakt. En met de komst van diverse digitale software producten is Wolters Kluwer nog steeds de grootste juridische uitgever van Nederland. 

Harrie noemt sprekende voorbeelden die uitwijzen dat in relatief korte tijd vele processen dankzij digitalisering vereenvoudigd zijn en beter aansluiten bij de wensen en verwachtingen van de klant. De wereld digitaliseert en Wolters Kluwer loopt in gelijke tred mee door onder andere de User Experience van producten centraal te stellen, de website te verbeteren en de organisatie aan te passen. De klant en zijn behoeften staan centraal. 

Productdemonstraties
Na de pauze werd echt duidelijk dat Wolters Kluwer inmiddels volledig gericht is op het leveren van digitale producten en diensten. Nadat de groep in kleinere groepjes was verdeeld stonden vier product demo’s op het programma en werd in vogelvlucht de geschiedenis van de organisatie toegelicht. De demo’s werden door de deelnemende CIO’s en CxO’s zeer gewaardeerd en gaven goed aan dat Wolters Kluwer anno 2018 voorop loopt als het gaat om het leveren van informatie “When you have to be right”. Ter afsluiting werd een walking dinner aangeboden en konden de leden napraten en netwerken terwijl heerlijke hapjes werden geserveerd. 

Wederom een zeer geslaagd Netwerkdiner. Wij kijken uit naar het volgende Netwerkdiner op dinsdag 24 april 2018, waar we te gast zijn bij de Nationale Politie.

Labels
CIO Platform Nederland

« Terug

Close