Presentatie resultaten Leverancierstevredenheidsonderzoek 2018

Presentatie resultaten Leverancierstevredenheidsonderzoek 2018

20181129 Supplier satisfaction survey.jpg29 november 2018

De resultaten van het ‘EuroCIO Leverancierstevredenheidsonderzoek’ zijn bekend en onthullen een vertraging van de Cloud-adoptie en een toename van Exit-strategieën en acties ten gevolge van inflexibele licenties en prijsmodellen.

Op initiatief van EuroCIO namen in het voorjaar van 2018 vanuit geheel Europa ruim 100 CIO’s deel aan de tweede editie van het Leverancierstevredenheidsonderzoek. Het CIO Platform Nederland faciliteerde de ontsluiting van de vragenlijst. De belangrijkste problematische praktijken met SAP, Oracle, Microsoft en Google zijn in dit nieuwsbericht samengevat. Aan de hand van de resultaten zullen in 2019 diverse gesprekken met leveranciers worden gepland.

Toename ontevredenheid
De uitkomsten van het onderzoek onthullen een 'wake-up call' voor de belangrijkste leveranciers: SAP, Oracle, Microsoft, IBM, Salesforce, Google en Amazon. Er heerst een toenemende mate van ontevredenheid onder CIO's/zakelijk gebruikers over de prijsstrategieën van deze leveranciers en inflexibele licentie/contract managementmodellen. Deze leveranciers domineren de markt, maar scoren laag op flexibiliteit en gebruikerstevredenheid en gebruikers bekritiseren hun commerciële praktijken. 

Vertraging Cloud-adoptie
De enquête toont een vertraging in de Cloud-adoptie en -implementatie. Ongeveer 20% van de klantenkring van de belangrijkste cloud providers kiezen voor het schalen van hun cloud-based services. Bovendien, recente veranderingen in de prijsmodellen genereren extra licentiekosten en dwingt CIO's/zakelijke gebruikers om Exitstrategieën te onderzoeken. Use cases worden geanalyseerd om EuroCIO-leden te begeleiden naar alternatieven van open source applicatieplatforms.

SAP
Het nieuwe business- en licentiemodel en de indirect access aanpak, ontvangen de meeste vermeldingen voor problematische praktijken. De nieuwe "niet-menselijke"-meetwaarde (Indirect/Digital Access) is een belangrijke verslechtering, omdat het kostenstijgingen oplevert gelieerd aan onevenwichtige en niet-transparante conversieregels. Het toont ook het ontbreken van een duidelijke definitie voor nieuwe meetwaarden. VOICE, het Duitse CIO-netwerk, heeft een klacht ingediend bij de Bundeskartelamt betreffende het nieuwe licentiemodel van SAP voor indirect gebruik. 

Oracle

  • De inflexibele en niet-transparante contracten, het niet betrekken van de klant en de vijandige audits behoren wederom tot de meest vermelde frustraties voor CIO's.
  • Het ontbreken van een duidelijke leidraad voor de berekening van de Oracle-processor-meetwaarden bij de implementatie van de virtualisatie maakt het bijna onmogelijk om nauwkeurig de kosten te berekenen.
  • De verandering in het Java-licentiebeleid van Oracle kwam als een onaangename verrassing voor de respondenten. De leverancier introduceerde een "Dual Licensing"-beleid met een nieuwe open-source freemium versie, die om de zes maanden wordt vrijgegeven voor ontwerpers (korte cyclus), en op de langere termijn commerciële licenties (3-jaar LTS) met ondersteuning voor zakelijke klanten. De financiële gevolgen van deze veranderingen in het prijsbeleid voor de grote corporates, resulteert in significant hogere kosten.

Microsoft

  • De belangrijkste kritiek is dat Microsoft de klanten niet voldoende tools biedt om hun capaciteit en kosten in de Azure Cloud te controleren. Waardoor het voor gebruikers onmogelijk is om nauwkeurige voorspellingen te doen en de hoeveelheid geld die ze uitgeven te controleren.
  • Microsoft kondigde afgelopen zomer aan dat alle aankooporders zullen worden behandeld via het nieuwe platform. Uiterlijk 2021, staan alle on-premisse producten en diensten in de Cloud platform catalogus. On-premisse oplossingen zijn al ontmoedigd door hogere prijzen. Met het nieuwe ‘licentie-per-core’ model kunnen de jaarlijkse kosten met 50% stijgen.
  • Een andere teleurstelling is dat in Microsoft Azure EA downscaling geen optie is: klanten moeten zich verbinden aan een bepaalde capaciteit. Als gevolg daarvan, in tegenstelling tot de 'Cloud belofte' van gemakkelijk up-en downscalen en 'pay per use', is de flexibiliteit niet aanwezig.

Google
Tenslotte, Google scoort het laagste op gegevensbescherming/data eigendom volgens de CIO's die deelnamen aan het onderzoek.

Exit-strategie delen
Veel van deze praktijken zijn schoolvoorbeelden van de impact op klanten van overweldigende marktmacht in de handen van één of zeer weinig leverancier(s), gecombineerd met onbetaalbaar hoge kosten bij het overstappen naar een andere leverancier. Veel van de gevestigde, grote softwareleveranciers vertonen tekenen van monopolistisch gedrag. Hoewel de Cloud-markt nu competitiever is met een breder scala van leveranciers, zijn enkele van de snelgroeiende nieuwe spelers zich dezelfde tactiek eigen aan het maken. Of, als alternatief, worden gekocht en ingelijfd door de gevestigde orde.  

Aan de andere kant, de hogere kosten die nu parten spelen bij het aanhouden van de bestaande leverancier versterkt de business case voor de overdracht naar een andere leverancier. Door onderling ervaringen uit te wisselen over een exit-strategie bij een grote leverancier helpen we elkaar de overdrachtskosten te verminderen.  

Op de politieke agenda
De resultaten en de trends werden in september 2018 besproken met de DG Concurrentie van de Europese Commissie. EuroCIO heeft verzocht om deze leverancierspraktijken aan de politieke agenda toe te voegen en dat een aanpak van het gebrek aan alternatieven verder onderzocht moet worden. EuroCIO is beschikbaar om de leveranciers individueel te spreken om hun eigen positie in de markt te analyseren op het gebied van diensten, kwaliteit, levering, klantbetrokkenheid en licentie/contract management praktijken.  

Dit is een nieuwsbericht van de website van EuroCIO.

« Terug

Close