Netwerkdiner PostNL - the digital journey

Netwerkdiner PostNL - the digital journey

2019-07-03 Netwerkdiner PostNL Rondleiding3.jpg05 juli 2019

Het pakkettensorteercentrum van PostNL in Nieuwegein vormde dinsdag 2 juli het decor van het tweede Netwerkdiner van 2019 voor de leden van het CIO Platform Nederland. Gastheer Marcel Krom en zijn team namen de 30 aanwezige CIO’s mee in de digitale strategie van de marktleider op het gebied van pakketbezorging.

Na een warm welkom van Arthur Govaert, voorzitter van het CIO Platform Nederland en de behandeling van het vaste programmaonderdeel ‘ledeninformatie’ gaf Ronald Verbeek het woord aan gastheer Marcel Krom, CIO PostNL. Om in de groeiende pakketmarkt (jaarlijks 15%) het bezorgproces voor Nederland en België optimaal te kunnen inrichten opent PostNL dit jaar nog 2 nieuwe pakkettensorteercentra in Dordrecht en Tilburg, bovenop de bestaande 22 locaties in Nederland. Nieuwegein, geopend in 2017, is de grootste van Nederland met 9.400 vierkante meter. Deze locatie fungeert ook als hub voor cargo- en pharma & care. In geconditioneerde ruimtes vindt de overslag en distributie van goederenvervoer en medicijnen plaats. Daarnaast beschikt dit pand over extra faciliteiten voor het verwerken van grote pakketten die niet door een sorteermachine kunnen.

PostNL Digital Journey
Marcel nam ons mee in een bevlogen betoog over de distributiestructuur van de pakkettendivisie en de digitale uitdagingen. Een kostbaar onderdeel betreft bijvoorbeeld de ‘Revisit’ als de consument niet thuis is. Daarnaast heeft de Pakketdivisie piekmomenten waarbij dan capaciteit van de postdivisie wordt gebruikt, wat elkaar niet in de weg mag zitten.

No app, no glory
Marcel vertelt over de grote toegevoegde waarde van het ‘kroonjuweel’, de PostNL app, waarbij de klant het pakket kan volgen, actie kan ondernemen en bij brieven zelfs de voorkant van de brief wordt getoond. PostNL heeft een uitstekende performance, 98% wordt de volgende dag geleverd. De aanwezige CIO’s vernemen de ins en outs van zijn ‘digital journey’ van vier fases waarin elementen als agile en extreme transparantie uitvoerig aan de orde komen.

Stay in control of the supply chain
Vervolgens ging Frank Ferro, Director Insights, de diepte in. Data en analytics zullen het middelpunt zijn van de PostNL business. Frank gaf ons inzicht in de benodigde algoritmes om de zgn. ‘parcel delivery notification’ te verbeteren met een grotere nauwkeurigheid binnen een kleiner tijdslot. Zaken als predicitive en prescriptive forecasting en de voorbeeldprojecten fraudebestrijding, lead generatie en personeel retentie kwamen in een aantrekkelijk tempo voorbij. Frank beklemtoonde de gevolgen van Data analytics bij PostNL: “can you handle the transparency you create? Sometimes you will not like the answers we find”. Frank vindt dat Analytics een plek moet krijgen op elke afdeling in je organisatie. Je moet de business door en door kennen om een goed algoritme te maken.

Take outs Data Analytics
1. Walk the (real) process
2. Business Commitment
3. Domain knowledge is essential
4. Cultural Effect
5. Data governance
6. Learn to deal with transparency

Building a digital supply chain

Als volgende PostNL spreker nam Jasper ten Hove, Manager Logistical e-commerce IT Platforms, het woord en gaf ons een kijkje in de ‘Data Driven Supply Chain’. Hij verhaalde over de LSP (Logistics Service Provider). Om aan de toenemende behoefte aan agile ontwikkeling en CI/CD te kunnen voldoen, kan niet langer met specifieke ketens en processen voor elke type dienstverlening worden gewerkt. De verschillende ketens zijn inmiddels opgedeeld in deelprocessen, die zo generiek en interoperabel mogelijk zijn vormgegeven. Zo komen vernieuwingen meteen beschikbaar voor alle ketens/diensten die hiervan gebruik maken.|

Discussietafels en rondleiding
Na dit plenaire gedeelte gingen de CIO’s in groepen uiteen om met elkaar van gedachten te wisselen over data driven supply chain, data quality & AI en digital strategy. Verfrissende inzichten werden met elkaar gedeeld. Deze interactieve sessie werd gevolgd door een uitgebreide rondleiding door het sorteercentrum. Drie kundige medewerkers (locatie- en procesmanagers) leidden de CIO’s door de verschillende stappen van het sorteerproces. De diverse procesomslagen werden met veel passie uitgelegd, het foutenproces getoond en alle sorteerstappen doorlopen. Het was indrukwekkend om te aanschouwen hoe data wezenlijk onderdeel is van het proces.

Het gevarieerde programma werd afgesloten met een smakelijk buffet en een warm dankwoord voor onze gastheer. Ook dit Netwerkdiner heeft weer veel inspiratie en inzichten opgeleverd. Het volgende Netwerkdiner staat gepland op 10 oktober 2019. Natuurlijk zal er weer een technologische uitdaging geagendeerd worden waar we met elkaar de discussie over voeren.

« Terug

Close