Fair Principle 9: Commerciële modellen mogen niet eenzijdig worden gewijzigd en hanteren een actief 'opt-in'-principe.

Fair Principle 9: Commerciële modellen mogen niet eenzijdig worden gewijzigd en hanteren een actief 'opt-in'-principe.

2022-09-15 NB Fair Principles 09Bdonderdag 15 september 2022

Zakelijke gebruikersverenigingen Beltug, Voice, Cigref en CIO Platform Nederland pleiten voor een evenwichtige cloudmarkt: 11 ‘fair principles’ om het digitale potentieel van Europa te ontketenen. 'Fair principle' 9 vereist dat commerciële modellen niet eenzijdig mogen worden gewijzigd en zij moeten een actief 'opt-in'-principe hanteren.

Softwarelicenties waren ooit gekoppeld aan de hardware waarop de software draaide, maar de evolutie van de processors, netwerken, client/server en cloud resulteerde in een licentieprijs per gebruiker, per apparaat, per ... Ook de eenmalige betaling evolueerde naar een terugkerend betalingsmodel.

In een ‘recurring payment’ model zouden productinnovatie en prijsstelling een bilateraal proces moeten zijn. Aanbieders van cloudoplossingen houden ervan om te innoveren en hun producten te ontwikkelen … en de prijs te verhogen, ook al heeft de nieuwe functionaliteit niet veel waarde voor het merendeel van de klanten. Hun innovatiemodel is typisch eenzijdig en geïnspireerd door de historische kringloop van het doen van eenmalige betalingen van de beste ‘personal software’ bedrijven: 

  1. Releases; een versie van de software waarin meerdere functionaliteiten zijn samengebracht, die op een bepaald moment gecommercialiseerd wordt en vanaf een bepaald moment meestal niet meer ondersteund wordt.
  2. Upgraden; het proces om gebruikers op een commercieel aantrekkelijke manier van een oudere release naar een nieuwe release te brengen.
  3. Crossgrading; het proces om gebruikers van een vergelijkbaar maar concurrerend product op een commercieel aantrekkelijke manier naar een nieuwe release te brengen.
  4. Bundelen; verschillende eigen softwareproducten op een commercieel aantrekkelijke manier bij elkaar brengen

Deze innovatie gebeurde eenzijdig en vooral de laatste twee elementen veroorzaakten juridische discussies vanwege de marktverstoring. Dankzij het eenmalige betalingsprincipe was het echter de klant die het succes van deze eenzijdige innovaties bepaalde.

In het ‘recurring payment’ model dat inherent is aan cloud computing, moet de klant kunnen vertrouwen op stabiele voorwaarden voor kostenprognoses en applicatieportfoliobeheerdoeleinden. Commercieel verkrijgbare functies of wijzigingen waarvoor extra kosten in rekening worden gebracht, mogen niet standaard zijn ingeschakeld. De klant moet transparant op de hoogte worden gebracht vóór implementatie en gebruik, of kan zich ook actief aanmelden. Klanten moeten de mogelijkheid hebben om de functionaliteiten te beoordelen en te selecteren die ze willen implementeren en gebruiken.

Het negende principe garandeert stabiliteit rond clouddiensten en prijsstelling; commerciële modellen mogen niet eenzijdig worden gewijzigd en hanteren een actief 'opt-in'-principe.

« Terug

Close