GVB verbindt historisch Amsterdam met de 21e eeuw

GVB verbindt historisch Amsterdam met de 21e eeuw

GVB netwerkdinermaandag 10 oktober 2016

Het netwerkdiner van 6 oktober jl. stond in het teken van het heden en het verleden qua openbaar vervoer in Amsterdam.

Gastvrouw Caecilia Groot (CIO-lid namens GVB) had een mooi programma voor onze leden opgezet. Het heden en verleden kwam mooi samen in de rondleiding en de toelichting die de aanwezigen kregen op de in aanbouw zijnde Noord/Zuidlijn. Een groot, uitdagend project waarbij op 22 meter diepte hoogstaande technologie en bouwkunde wordt bedreven. De toegepaste (informatie) technologie blijft voor het GVB niet beperkt tot de Noord/Zuidlijn, maar wordt door het gehele metronet toegepast. Dat betekent een enorme verandering zowel op technologisch als organisatorisch vlak bij het GVB.

Het resultaat werd voor de aanwezigen zichtbaar gemaakt, door hen een inkijk te geven in de “kathedraal” zo’n 12 meter onder het Centraal Station in Amsterdam. Vanaf medio 2018 zullen duizenden passagiers dagelijks doorgang hebben van de Noord/Zuidlijn naar andere tram- bus en metrolijnen en de veerponten van het GVB en naar het spoor en vice versa. Een plek waar ondergronds de fysieke bouwtechnologie en IT elkaar complementeren.

Na een kijkje ondergronds, ging het CIO-gezelschap per nostalgische tram naar de Heineken Experience alwaar Maarten Buikhuisen (CIO-lid namens Heineken) ons welkom heette en ons kort meenam in het bedrijf Heineken en haar 250 biermerken.

Alexandra van Huffelen (CEO GVB) lichtte nog eens mooi toe welke positie de informatie voorziening nu inneemt binnen het GVB, meer gericht op partnership en het leveren van extra waarde. De technologie is een zeer grote ‘driver’ achter de gewenste verandering. Willem Tjipjes (GVB) nam ons mee in de uitdagende tocht van het GVB om met alle stakeholders in gesprek te komen en te blijven en vooral de toegevoegde waarde van de informatie technologie te laten zien. Denk daarbij aan een centrale aansturing en monitoring van het metronet. De eigen collega’s overtuigen van de impact die IT kan hebben op jouw bedrijfsvoering is vooral veel “zendelingen-werk”, dat lijkt misschien een wat zachte component van de verandering, maar feitelijk is het een hard gegeven dat de attitude binnen de organisatie moet veranderen wil je als organisatie kunnen groeien.

Namens GVB en Heineken werd afsluitend een walking dinner aangeboden en vanuit het CIO Platform Nederland werd de nieuwe website toegelicht. We kunnen wederom spreken van een geslaagd netwerkdiner waarbij de gezamenlijke organisatie door het GVB en Heineken als zeer positief werd ontvangen.

« Terug

Close