Impressie CIODAY2017

Impressie CIODAY2017

20171122 Impressie CIO day.jpgwoensdag 22 november 2017

Maandagmiddag 20 november 2017 druppelen de CIO’s van het CIO Platform Nederland en hun collega’s uit binnen- en buitenland langzaam de zaal in van de Beurs van Berlage. De preconference van de CIODAY2017 stond net als de CIODAY zelf dit jaar in het teken van ‘The Big How’.

De middag werd afgetrapt door een kort woord van welkom door Ronald Verbeek (directeur CIO Platform Nederland) en Rob Beijleveld (CEO ICT Media), waarna prof. Eric Bartelsman een uitgebreide macro-economische analyse gaf van de impact die digitalisering heeft op bedrijven. ‘It’s better to have lunch, than to be lunch’, gaf hij als advies mee. Dus zorg dat je je digitale zaken goed op orde hebt, flexibel kunt inspelen op ontwikkelingen in de markt, anders wordt je een prooi. 

Kunstmatige intelligentie afhandelijk van data
Eric Wesselman (partner bij KPMG) gaf wat persoonlijke inkleuring aan de ontwikkelingen van vandaag de dag, door verslag te doen van het leven met een drietal robots in huis. Dat blijkt nog behoorlijk frustrerend. Want kunstmatige intelligentie is erg afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid en kwaliteit aan data. Robots met beperkte datasets zijn daarmee erg weinig in staat om zinvolle oplossingen te vinden voor dagelijkse problemen in en om het huis. Hier valt nog het nodige te ontwikkelen, voordat we echt over intelligente huisassistenten kunnen spreken. Vervolgens gaf Melih Yener (CTO van DXC Technology) een inkijkje in het Duitse Startup Autobahn initiatief van Plug and Play. Hierin participeren grote Duitse automerken en andere investeerders in een incubator format om nieuwe concepten te ontwikkelen voor de auto-industrie. 

Na een ronde debatteren met behulp van tooling van menti.com, was veiligheid aan de orde. Olli Hyyppa (CIO van NXP) en Alexander Schlager (Verizon) gaven hun kijk op ontwikkelingen in deze hoek van ICT. In deze tijd ontkom je als organisatie niet meer aan flink investeren in digitale veiligheid, maar hoe dit te doen is een steeds complexere opgave. Diverse tooling kan helpen zicht te krijgen op hoe je ervoor staat, maar het opvolgen van standaard acties als patchen van je systemen blijft ook noodzakelijk, blijkt uit recente hack cases. 

Blockchain in de praktijk
Blockchain was het volgende topic dat uitgebreid de aandacht kreeg. Via een uiteenzetting van de technologie in het algemeen door Frans Kempen (IBM), ging Nicolas Buhmann (Maersk) in op een praktijksituatie. Die betrof het importeren van goederen uit Derde Wereld landen via de Rotterdamse haven. Toepassing van blockchain zou zeer veel tijd besparen, vertrouwen in documentatie verbeteren en de betaling van belastingen, die later voor een deel weer kunnen worden teruggevorderd, voorkomen. Mooie casus dus. Alleen het IP-eigendom van deze oplossing lijkt nog een puntje van discussie te zijn. 

Wrap-up die geen wrap-up was
Ten slotte was er de wrap up die geen wrap up was. Een geëmotioneerde Diane Roark, voormalig medewerkster van de Amerikaanse inlichtingencommissie in het Huis van Afgevaardigden, vertelde uit eigen ervaring over de wijze waarop de inlichtingen community in de VS omgaat met verzamelen van data uit vrijwel alle mogelijke bronnen. Terroristen vangen ze er volgens Diane nog niet mee, maar de data houden ze toch nog even in bezit. Risico’s voor vrijheden van mensen liggen nadrukkelijk op de loer. Helaas bleef het bij deze waarschuwingen, een handelingsperspectief werd niet geboden. De avond werd gevuld met een heerlijk diner, afgewisseld met toelichting van Inge Knapen (Close the Gap) en Roy Budjhawan (ING), op het nieuwe Leap2 programma dat onlangs is gelanceerd. Dit heeft tot doel mede te investeren in kansrijke nieuwe businessmodellen die in Afrika ontstaan.

CIODAY2017 'The big How'
Dinsdag 21 november 2017 stond de CIODAY2017 zelf op de agenda. Een spectaculaire opening wederom, met vuur- en lichtshow. Inhoudelijk was de aftrap voor Marcel Krom (CIO PostNL en voorzitter CIO Platform Nederland). Die legde het vuur aan de schenen van de organisaties en CIO’s die onvoldoende tempo maken met het doorvoeren van noodzakelijke stappen om mee te kunnen doen in de digitale samenleving. Het gaat niet langer om de board te overtuigen waarom er moet worden veranderd, of wat precies moet worden gedaan. Die vragen hadden al beantwoord moeten zijn. Het enige dat te doen valt, is bespreken hoe die veranderingen vorm moeten krijgen en dat toepassen. Het wegzakken naar de onderkant van de eigen bedrijfstak en uiteindelijk omvallen is anders het onvermijdelijke resultaat. Een panel van een vijftal CEO/CFO’s ging vervolgens de discussie aan over de noodzaak van veranderen en de rol van data. Data zou volgens toelichting van Boston Consulting Group zelfs een infrastructuur zijn, op basis waarvan inzichten en diensten worden ingericht. 

Na de lunch volgde het break-out programma met een 40-tal onderwerpen die in kleine groepen werden bediscussieerd. Dat leverde tal van insights op, op thema’s variërend van ‘technology trends’, via de ‘war on talent’ tot ‘digital ecosystems’. 
Plenair werd het middagprogramma voortgezet met een toelichting van Camilla van den Boom (Sturrm) op het begeleiden van start- en scaleups. Ook daar geldt niet langer het 'waarom', maar vooral het 'hoe'. In haar systeem gaat het om plannen maken voor het ‘hoe’ per tijdseenheid van 3 maanden, 4 weken, 5 dagen en 8 uren, 3x4x5x8. Praktijkvoorbeelden van bedrijven die zich enorm snel ontwikkelen kwamen van: 

  • Lightyear, die een nieuwe generatie elektrische auto’s ontwikkelt,
  • Fizyr (voorheen Delft Robotics), die deep learning modules ontwikkelt voor robots, en
  • Picnic, de grootste supermarkt zonder winkelpand. Onlangs haalde deze onderneming €100 miljoen aan investeringen op om de volgende ronde van uitbreiding te financieren.

Zeer inspirerende verhalen, die aangeven dat het najagen van een visie veel enthousiasme en grote plannen kan opleveren, en ook tot serieuze impact op de bestaande markt.

CIO of the Year 2017
Hierna kwamen we aan bij het onderdeel van CIODAY waar velen in spanning naar uitkijken. In het bijzonder onze leden Leo Brand (Vopak), Arthur Govaert (Radboudumc), Olli Hyyppa (NXP) en Ton van Rhijn (CZ) en hun teams. De bekendmaking van de CIO of the Year award. Na enige uitleg over de verdiensten van alle genomineerden, en over het intensieve traject dat leidt tot de verkiezing van de winnaar, ging voorzitter van de jury Bernard van Oranje over tot de bekendmaking. Winnaar dit jaar is Bouke Hoving, CIO van KPN. Helaas dus geen winnaar uit onze vereniging. Wel weer geweldige kandidaten, die hun teams, hun organisatie en prestaties in de schijnwerper hebben gezet. En daarmee een inspiratie zijn voor allen die zoeken naar voorbeelden van ‘The Big How’.

« Terug

Close