Digital Strategy, Innovation & Transformation - pagina 15

Digital Strategy, Innovation & Transformation

Onze leden bepalen op welke thema’s wij acteren. Wij werken aan de continue digitalisering van onze organisaties. De digitale strategie - als onderdeel van de algehele strategie - en de implementatie daarvan in de organisatie, staan in dit thema centraal.

Kenmerkend voor de digitale revolutie waarin we ons bevinden, is dat de ontwikkelingen bijzonder snel gaan. Er is nauwelijks tijd om een nieuwe technologie op te merken, te evalueren, in te voeren en onder controle te krijgen, of de volgende alternatieven dienen zich alweer aan. Het kost veel tijd en budget om op de hoogte te blijven, eventueel de bedrijfsstrategie hierop aan te passen, de juiste technologiekeuzes te maken, de implementatie succesvol af te ronden, medewerkers hiermee succesvol te laten werken en tegenvallers te voorkomen. Het leren van de ervaringen van ander gebruikers kan hierbij helpen en dure missers helpen voorkomen. 

Daarom zetten we ons in voor: 

  1. Het delen van kennis en inzichten over toepassen van nieuwe technologieën in de praktijk. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van waarde met data, AI e.d. Deze kennis en inspiratiesessies zijn toegankelijk voor experts, CxO en RvB/RvC van onze leden. 

  2. Het delen van kennis over het meenemen van andere medewerkers van de organisatie in het werken met digitale technologie, en het aanpassen van processen. 

  3. Breder inzetten van beschikbare expertise en ervaring, door vaker peer-reviews te organiseren voor het verbeteren van de digitale plannen van collega’s die ook lid zijn van CIO Platform Nederland. 

  4. Door - desgewenst - experts vanuit onze achterban beschikbaar te stellen voor het geven van feedback op beleidsinitiatieven van de Rijksoverheid en door expertise beschikbaar te stellen voor technische briefings en onderzoeken van het parlement en andere initiatieven op nationaal niveau, waarin onze leden een maatschappelijk belang aanwezig achten.

We leven in een periode waarin toepassing van IT en data een gigantische versnelling doormaakt. Hoe dat op een goede en gestructureerde manier - binnen alle hectiek - toe te passen, welke keuzes te maken en randvoorwaarden te stellen en hoe er ook daadwerkelijk waarde mee te creëren, is een grote uitdaging voor de leiders van alle organisaties. Het helpt enorm als we daarover ervaringen kunnen uitwisselen en van elkaar kunnen leren!

  1. 6 februari 2019

    Cultuur volgt structuur

    Op 17 januari 2019. Transavia een zeer interactief evenement “Fit for the Future,” mogelijk gemaakt door CIO Platform Nederland en de DevOps Agile Skills Association (DASA). Na verschillende waardevolle lessen van Transavia en ABN AMRO Bank over hun Agile en DevOps journeys, had ik het voorrecht om een van de break-out sessies over Organizational Design te faciliteren. Het doel van de workshop was om praktische do's en don'ts te delen over hoe je echte organisatorische verandering in de richting van zelforganiserende teams kunt sturen, om zo om te gaan met de turbulente markten waarin deze organisaties zich bevinden.

    Culture-Follows-Structure.jpg
  2. 5 februari 2019

    10 Lessen van CIO's in het creëren van een duurzame culturele verandering in een devops-transformati

    De meeste organisaties die sterk afhankelijk zijn van IT zijn vandaag de dag begonnen met het experimenteren met DevOps. De weg van Waterval naar DevOps leidt meestal via de adoptie van Agile en Scrum, maar is niet lineair of hetzelfde voor elke organisatie.

    cio-event-10-lessons-learned.jpg
  3. 21 januari 2019

    "Fit for the Future"

    Rik Farenhorst, CIO bij Transavia én voorzitter van DASA DevOps Enterprise Leadership Forum trad op als gastheer op 17 januari. Als onderdeel van het programma gaf hij een heldere toelichting op hoe ver Transavia is met hun programma “Fit for the Future”!

    2019-0117 learnings Transavia - Fit for the future.jpg
  4. 13 december 2018

    Digital moet nú op agenda RvB

    CIO Magazine legde onze nieuwe en oude voorzitter een aantal digitale ontwikkelingen voor en vroeg hen hierover hun mening te geven.

    20181213 voorzitters artikel Fotografie Eric Fecken & Roelof Pot.png

Digital Strategy events

  1. Expert Peer Review | Shaping the Data Governance Strategy | Naktuinbouw Roelofarendsveen

    Vanuit de CC Digital Strategy & Innovation verzorgt het CIO Platform Nederland zgn. peer review sessies. Een CIO van een van de leden presenteert zijn/haar ICT visie & strategie en laat deze door maximaal 8 peer CIOs reviewen in een 4 uur durende interactieve sessie.

    03 sep
  2. CEG Data | Klantgerichte Besluitvorming met Data en AI | Jumbo Supermarkten | Veghel Veghel

    In de bijeenkomst van de kennisgroep CEG Data staat centraal: de uitwisseling van kennis en ervaringen door data specialisten, managers en iedereen die data minded is. Verwacht praktijkcase(s), best practices en de nodige onderlinge inspiratie. 

    04 sep
  3. CxO Connect Manufacturing (Maakindustrie) | Damen Shipyards | Gorinchem Gorinchem

    In de CxO Connect Manufacturing (Maakindustrie), georganiseerd door en voor CxO's in de Maakindustrie, bespreken we de belangrijkste kwesties die deze leden bezighouden. Elke sessie begint met een inleiding door een van de leden, gevolgd door interactie met volop ruimte voor vragen en discussie.
    Voor CxO's en hun strategische adviseurs uit de maakindustrie.

    17 sep

Meer events

Close