Blogs layout pagina

Blog - Visie voorzitter op de thema's en koers voor 2024

2023-01-26 |  Blog | Martijn Koningvrijdag 19 januari 2024 13:38

Beste collega's, leden van CIO Platform Nederland,

Nu we het jaar 2024 zijn binnengestapt, vind ik het ontzettend gaaf om de inzichten te presenteren over de centrale thema's die dit jaar vorm zullen geven aan onze reis.

Het doel van deze blog is om onze belangrijkste aandachtsgebieden te laten zien die ons zullen helpen om onze inspanningen af te stemmen op het verbeteren van niet alleen onze individuele organisaties, maar ook de collectieve kracht van CIO Platform Nederland.

Naarmate de technologische mogelijkheden zich ontwikkelen, neemt ook de noodzaak toe om onze digitale strategieën, onze inspanningen op het gebied van innovatie en de transformatie van processen en werkwijzen aan te passen. Binnen het thema Digital Strategy, Innovation & Transformation zullen we daarom de trends en strategieën onderzoeken die onze organisaties naar nieuwe hoogtes van efficiëntie en concurrentiekracht zullen brengen. Tegelijkertijd kijken we ook naar de rol van digital en de CIO in tegenvallende economische omstandigheden, volop kansen om ook dan van waarde te zijn voor uw organisatie. Neem uw bestuursleden mee voor deze sessie in april! En als je een aantal collega's nodig hebt om je te helpen de laatste hand te leggen aan je nieuwe strategie, dan is een Peer Review de ideale optie.

Zowel vanuit een governance- als vanuit een complianceperspectief moeten bestuursleden zich meer bewust worden van en betrokken raken bij cyberbeveiliging. Dit om zowel hun eigen organisatie als de gebruiker van hun producten en diensten te beschermen. Binnen het thema Information Security willen we daarom inspireren tot meer interactie tussen degenen die verantwoordelijk zijn vanuit een bestuursperspectief en meer operationeel gerichte experts. Enkele expertvisies zouden het debat moeten starten met (uitvoerende/toezichthoudende) bestuursleden, CIO/CDO's en CISO's, met een focus op continuïteit in relatie tot cybersecurity-incidenten.

Onze relatie met technologieleveranciers is de laatste jaren onder druk komen te staan, omdat we steeds luidruchtiger ons ongenoegen uitten over bepaalde manieren van bedrijfsvoering. Zolang hun dominantie in de markten blijft bestaan en interoperabiliteit nog steeds een lastige uitdaging is, zullen we druk blijven uitoefenen op het verbeteren van de marktomstandigheden vanuit het thema Vendor Relations. Sommige veranderingen zijn al in de maak, onder andere door nieuwe wetgeving. Hierdoor zal het delen van data toenemen en zal het makkelijker en rendabeler worden om bijvoorbeeld je data in meerdere Clouds te gebruiken. Om deze nieuwe regelgeving efficiënt in de praktijk te brengen, zullen we samenwerking initiëren met relevante stakeholders binnen de overheid en de private sector. De bedoeling is om voldoende transparante verplichtingen te creëren en manieren om aan te tonen dat je aan de regels voldoet. En om de verschillende regelgevende instanties aan te sporen om hun compliancy audits op dezelfde manier aan te pakken. Het doel is om de kosten van naleving zo laag mogelijk te houden. Verder zullen we nieuwe manieren van samenwerking en elkaar wederzijds versterken op het gebied van inkoop blijven onderzoeken en bespreken.

Aan de andere kant moeten we ook de relaties met leveranciers werkbaar houden om de kansen die nieuwe technologieën kunnen, en waarschijnlijk zullen, brengen te maximaliseren. AI bijvoorbeeld zal op de meeste van onze roadmaps voor innovatie staan. Hoewel er al volop mee wordt geëxperimenteerd en AI zelfs in steeds meer operationele systemen wordt toegepast, bijvoorbeeld in cyberveiligheid, zijn er misschien nog wel een aantal dilemma's op het gebied van AI en data governance en ethiek, moet er aan een nieuw regelgevingskader worden voldaan en moet de zakelijke impact ervan worden vastgesteld. Veel mogelijkheden om inspiratie te delen en elkaar te helpen! Hetzelfde geldt voor duurzaamheid, dat hoog op de 'to do'-lijst van veel organisaties zal staan, en belangrijk is voor de wereld en de volgende generaties, maar ook een grote uitdaging als het gaat om het verzamelen en rapporteren van relevante gegevens en nieuwe zakelijke kansen. Hier kan de nieuwe CEG Sustainability nieuwe inzichten en best practices bieden.

Naast de uitdagingen en kansen die ik hierboven heb aangehaald, hebben de meesten van ons ook te kampen met moeilijkheden om hun personeel voldoende geschoold te houden voor de toekomst of om de beschikbare capaciteit in lijn te houden met de projecten en programma's die in onze plannen voor 2024 zijn opgenomen. Nieuw opgeleid talent zal slechts een deel van de last verlichten, dus moeten we ook kijken naar het up-to-date houden van de vaardigheden van de huidige werknemers of hen omscholen en een inspirerende en stimulerende werkplek bieden. Diversiteit omarmen is daarom niet alleen een morele plicht, maar ook een strategisch voordeel. Daarom wil het thema Diversity & Inclusion in 2024 onderzoeken hoe het stimuleren van een diverse en inclusieve werkplek de creativiteit, innovatie en algehele organisatieprestaties verbetert, en de rol van de CIO daarin verder uitwerken.

Laat deze blog, terwijl we samen aan deze reis beginnen, dienen als een katalysator voor dialoog, samenwerking en gezamenlijk leren in 2024!

Met vriendelijke groet,

Martijn Koning
Voorzitter
CIO Platform Nederland

Labels

Blog: Over welke kennis en instrumenten moet de Raad van commissarissen beschikken om de risico's van de toepassing van kunstmatige intelligentie te kunnen beoordelen?

2023-12-05 | Blog | Frank Ferromaandag 04 december 2023 14:44

Ben jij als onderdeel van een raad (van commissarissen) op zoek naar meer sturing en controle op AI? Of ben je hierin geïnteresseerd? Vind inzichten en aanknopingspunten in deze blog van Frank Ferro (Director Insights, PostNL).

De groei van AI

Het toenemende gebruik van algoritmen in verschillende bedrijfssectoren heeft geleid tot de behoefte aan effectief toezicht en regelgeving om potentiële risico's te beperken. Een Raad van commissarissen heeft als taak toezicht te houden op de strategische besluitvorming van het management en te zorgen dat wet- en regelgeving wordt nageleefd. Het toegenomen gebruik van (generatieve) Kunstmatige Intelligentie heeft deze taken recentelijk nog ingewikkelder gemaakt. Deze nieuwe technologie kan op verschillende manieren waarde toevoegen: probleemoplossing, efficiëntie, besluitvorming, optimalisatie en schaalbaarheid. Toch kan de Raad van commissarissen voor uitdagingen komen te staan bij het uitoefenen van effectief toezicht op algoritmen. Uitdagingen kunnen zijn: het begrijpen van complexe algoritmen, het identificeren van mogelijke vooroordelen en discriminatie, het waarborgen van transparantie en het beschermen van de privacy. Daarnaast moet de Raad van commissarissen zorgen voor de juiste expertise en vaardigheden om de technische aspecten van algoritmen te begrijpen en te beoordelen.

Het is belangrijk om eerst het concept van AI te demystificeren en te begrijpen. In essentie is het krachtige software die voorspelt en volledig afhankelijk is van de patronen die kunnen worden gevonden in een grote berg data. Bovendien is de technologie menselijk gemotiveerd. Echter, door de grote schaal waarop algoritmes werken en dus de mogelijke negatieve gevolgen, worden organisaties geconfronteerd met ethische dilemma's. Het aanpakken van deze ethische dilemma's is een belangrijke stap voorwaarts.

Het omgaan met deze ethische dilemma's vereist een combinatie van technische, juridische en sociale maatregelen. Het is belangrijk om verantwoording, transparantie en ethische overwegingen in te bouwen in het ontwerp, de implementatie en het gebruik van algoritmen. In deze blog richt ik me op de bestuurlijke maatregelen, namelijk de toezichthoudende rol van de Raad van commissarissen. Ben jij als onderdeel van een raad (van toezicht/commissarissen) naar aanleiding hiervan op zoek naar meer sturing en controle op AI? Houd dan rekening met onderstaande aspecten.

  • Met betrekking tot privacy en gegevensbescherming ligt de primaire toezichthoudende autoriteit bij de Data Protection Officer (DPO) en de Privacy Officer (PO). De relatie tussen de DPO, PO en de Raad van commissarissen kan variëren afhankelijk van de specifieke organisatie. In het algemeen kunnen we de volgende randvoorwaarden stellen voor beide functies: 1) Onafhankelijkheid, de DPO en de PO moeten onafhankelijk zijn in de uitvoering van hun taken en verantwoordelijkheden. 2) De Raad van Toezicht kan en moet gebruik maken van de adviserende expertise van beide functionarissen bij het nemen van beslissingen over gegevensbescherming en privacybeleid. 3) Rapportageverplichting: de DPO en de PO moeten worden verplicht om regelmatig verslag uit te brengen aan de Raad van Toezicht over de naleving van wet- en regelgeving op het gebied van gegevensbescherming binnen de organisatie. 4) Samenwerking: Hoewel de DPO en de PO onafhankelijk moeten zijn, is samenwerking met de Raad van commissarissen en andere belanghebbenden van groot belang. de DPO en de PO kunnen samenwerken met de Raad van Toezicht om de implementatie en naleving van gegevensbeschermingsmaatregelen te bevorderen. Ze moeten streven naar een gedeelde visie en begrip van gegevensbescherming en privacy als een strategische en ethische kwestie binnen de organisatie

  • Om discriminatie en vooringenomenheid (bias) te voorkomen, moeten algoritmen vooraf op deze aspecten worden getest en voortdurend worden gecontroleerd. Voor de Raad van commissarissen is het een must om te controleren welke maatregelen het bedrijf heeft genomen om bias en discriminatie te voorkomen.

  • Gezien de grote schaal waarop de output van een algoritme effect kan hebben, is het essentieel voor een Raad van commissarissen om goed inzicht te hebben in de aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid voor het gebruik van algoritmen in het bedrijf. Het bedrijf moet inzicht hebben in de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Net als bij bias en discriminatie is het goed als een bedrijf een ethisch toetsingskader heeft dat de bepaling van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid laat zien. Daarnaast is het gunstig voor een bedrijf om een algoritmeregister op te zetten.

  • Een organisatie moet altijd streven naar transparantie en begrijpelijkheid in hoe een algoritme tot een output komt. Het is daarom belangrijk om te bepalen in welke context een algoritme wordt gebruikt. Een AI gebruiken om de prestaties van mensen te beoordelen is waarschijnlijk ethisch onverantwoord, maar een AI die kiest tussen machine A of B is te rechtvaardigen. Dit kan ook naar voren komen bij het gebruik van een goed functionerend ethisch toetsingskader.

  • Voor een organisatie is het bijna dagelijks werk om te bepalen wat de gevolgen zijn voor autonomie en menselijke betrokkenheid bij procesveranderingen. De gebruikelijke bedrijfsprocedures zoals een adviesaanvraag aan de ondernemingsraad zijn geschikt om dit te testen in het geval van het gebruik van algoritmes. Het is noodzakelijk dat de ondernemingsraad wordt geïnformeerd op het moment dat de menselijke betrokkenheid in het geding komt. Daarnaast is het belangrijk dat bestuursleden voldoende kennis hebben van de algoritmes die geïmplementeerd gaan worden.

  • Het is vaak moeilijk om te bepalen of de implementatie van een algoritme een sociale impact heeft, vooral de sociale impact buiten de directe context van het bedrijf is moeilijk te bepalen. Ook hier kan een ethisch toetsingskader goed werken om te bepalen of de impact acceptabel of wenselijk is.

  • Een Raad van commissarissen heeft ook de verantwoordelijkheid om te toetsen of een bedrijf goed genoeg reageert op nieuwe ontwikkelingen en innovatie. Dit is zeker het geval op het gebied van Kunstmatige Intelligentie omdat de ontwikkelingen daar snel gaan. Daarom is het raadzaam om minimaal één keer per jaar een vergadering van de Raad van commissarissen te wijden aan innovatie, waarin nieuwe ontwikkelingen worden besproken en wat het bedrijf daar wel of niet mee wil doen.

  • Door contextveranderingen zoals marktomstandigheden en beleidsaanpassingen kunnen algoritmen evolueren. Als gevolg hiervan is het noodzakelijk om de algoritmen periodiek te controleren en te registreren (testen en eventueel hertrainen). Daarom is het noodzakelijk dat er een gespecialiseerde afdeling is die zich hiermee bezighoudt. Voor een Raad van commissarissen is het goed om regelmatig de vraag te stellen wat deze afdeling heeft aangepast aan deze algoritmen, gezien bepaalde contextveranderingen. Voor elk bedrijf is het ook raadzaam om een register te hebben waarin algoritmen die in het bedrijf worden gebruikt, worden geregistreerd.

Conclusie

Door de grote toename in het gebruik van Kunstmatige Intelligentie en algoritmen in het bijzonder, is het belang van goed toezicht hierop een must. Zeker als we kijken naar het risico op schade voor een bedrijf als het misgaat op de ethische aspecten van Kunstmatige Intelligentie. Daarnaast is er ook steeds meer behoefte aan goed toezicht vanuit wetgeving, zoals de AI-wet die vanuit de EU in de maak is. Gezien de hoge verwachtingen op het gebied van Kunstmatige Intelligentie is het belangrijk dat de Raad van commissarissen als sparringpartner kan fungeren om innovatie op het gebied van Kunstmatige Intelligentie op een verantwoorde manier binnen het bedrijf te bevorderen.

Frank Ferro
Director Insights
PostNL

Deze blog is een samenvatting van een langer artikel, neem voor de langere versie of aanvullende vragen en opmerkingen gerust contact op met Frank.

Labels
CIO Platform Nederland
Digital Strategy

Blog: Het nieuwe ‘normaal’ / Changemanagement

2023-11-20 - Blog GerJan Huisjesmaandag 20 november 2023 13:35

Gerjan Huisjes (Directeur, VolkerWessels ITBV) deelt zijn gedachtes en advies over de veranderende omgeving van de CIO, medewerkers en de wereld. Wat is onze rol in het 'nieuwe normaal' en hoe gaan we daarmee om? Lees het hieronder!

Graag wil ik jullie meenemen in een gedachte die mij bezighoudt: Er lijkt, of er is, een ‘nieuw normaal’ te ontstaan met andere spelregels, en hoe daarmee om te gaan. Ik ben al een tikkie ouder dan de meeste van mijn medewerkers en heb in mijn bestaan al best wat veranderingen meegemaakt. Zo weet ik nog goed dat toen ik jong was er nog niet eens gordels in auto’s zaten. Mijn jongere broer lag in de kinderwagenbak los achterin de auto. Nu hebben we 5 sterren Maxi-Cosi’s en kost het niet dragen van een autogordel € 169,- zowel voor- als achterin. Een ander voorbeeld: Toen ik jong was rookte mijn vader en ook vele familieleden en kennissen enorm. In huis en in de auto werd volop gerookt. Zo erg dat het er bij binnenkomst gewoon blauw was van de rook. Maar ja, toen waren er nog geen rookmelders en minder bewustzijn van de gezondheidsschade dus niemand die het bijzonder vond. Tegenwoordig kunnen we ons dit bijna niet meer indenken.

Zaken veranderen dus, soms stap voor stap, soms in enorm tempo. Daarbij ontstaat er soms een stuk verlangen naar het verleden, maar ook de verbazing over wat ooit ‘normaal’ was (bijv. het gordelloos rondrijden in de auto). Ook zijn er zaken waarvan je denkt “hoe heb ik hier ooit zonder gekund” en besef je het gemis eraan als het even niet werkt (Dynamic cruise control is wel een persoonlijke favoriet).

Ook vanuit ons vakgebied digitalisering doen we hier aan mee. Wij hebben de afgelopen jaren onze eindgebruikers al voorzien van heel veel verandering, zoals: Windows 11, ERP migraties, Security, gebruik van dashboards en ‘met dank aan’ Covid ook versneld MS Teams en bovendien staan AI en Copilot  al weer voor de deur. Voor sommige een verademing voor anderen roept het een groot verlangen op naar het verleden toen het nog in een rustig tempo ging en je jarenlang met hetzelfde systeem werkte. Aan ons de schone taak om onze gebruikers hierin te begeleiden. Vandaar ook het woord changemanagement in de titel. En ook qua spelregels, waarover ik in het begin sprak, is het absoluut niet meer zo dat alles klakkeloos wordt aangenomen (zowel in ons digitale vak maar ook in de rest van de maatschappij geldt dat in mijn beeld). De uitleg van de ‘waarom’ we dit doen is ontzettend belangrijk geworden en het is nu zo dat ook iedereen er wel een mening over heeft (en die ook veelal graag anoniem uitspreekt), waarbij het één wel wat toevoegt en de ander absoluut niet.

Zo hebben we (al naar gelang je leeftijd) al het een en ander meegemaakt aan verandering en is één ding zeker: Ook naar de toekomst blijft het veranderen. Wat nu normaal is, zal over een aantal jaren niet meer normaal zijn. We moeten ons dus aanpassen. Dat is voor de één een simpel iets maar voor de ander behoorlijk impactvol. Ik denk met een grijns nog terug aan vroeger waarbij mijn vader met de buurman een weddenschap was aangegaan om direct te stoppen met roken. Wie het eerst weer zou beginnen, zou de ander op een etentje trakteren. Er is wat geloerd over en weer over de straat, om te kijken of ze elkaar al konden betrappen. Maar wat bleek, binnen 2 uur na de belofte hadden beiden alweer gerookt en na 4 dagen gaven ze dit (onder dwang van hun vrouwen) ook aan elkaar toe…. Kansloos. Zeggen om te veranderen is dus makkelijker dan doen.

Verandering is dus iets van alle tijden. Het was er, het is er en het zal ook blijven. Wij als digitalisering-verantwoordelijken doen er dus ook zeker aan mee en we beseffen ons, zeker ook door de corona crisis, des te meer dat verandering impact heeft. Op de één weinig op de ander ontzettend veel. Mijn verwachting is dat de snelheid van verandering eerder toeneemt dan afneemt dus de uitdaging wordt alleen maar groter.

Mijn oproep is daarom oog te blijven houden voor verandering van het normaal van onze mensen. De techniek gaat wel voort maar hoe we zorgen dat ook onze mensen (goed) aangehaakt blijven, dat gaat ons de komende jaren behoorlijk wat inspanning kosten. Maar uiteindelijk zal ook de komende generatie over tig jaar weer terugkijken en soms grijnzend en soms ook verlangend terugdenken aan die tijd dat we nog belden via Teams….

Gerjan Huisjes
Directeur
VolkerWessels ITBV

Labels
CIO Platform Nederland
Digital Strategy

Blog: Digitale technologie, (voort-)bestaanszekerheid en de verkiezingen van 2023

2023-11-13 | NB | Digitale technologie, (voort-)bestaanszekerheid en de verkiezingen van 2023 .jpgmaandag 13 november 2023 10:28

Op woensdag 22 november gaat Nederland naar de stembus. Ruim tweeënhalf jaar na de voorgaande verkiezingen, en nog geen twee jaar na het aantreden van Kabinet Rutte IV. En toch is de situatie volledig anders.

De Corona-pandemie is voorbij, evenals de houdbaarheidsdatum van record-premier Rutte en de hoogtijdagen van traditioneel grote partijen. Nieuwe partijen en kansen dienen zich aan, en moeten zich nog bewijzen, waarbij de peilingen grote schommelingen laten zien, vooral als je die over verschillende jaren en verkiezingen heen bekijkt. Digitale technologie komt vrijwel niet aan bod in de campagnes, al hebben diverse partijen er wel aandacht voor in hun programma en weten ze de digitale kanalen wel te vinden om kiezers te bereiken. En toch is digitale technologie van wezenlijk belang voor het uiteindelijk realiseren van veel van de punten die in de campagne wel centraal staan. Kijk bijvoorbeeld naar het huidige politieke 'buzz word': bestaanszekerheid.

De arbeidsmarkt en het vasthouden van kennis
Bestaanszekerheid betreft ondermeer lonend werk, voldoende inkomen, toegang tot onderwijs en zorg en een zinvol leven. Dit heeft een nadrukkelijke digitale component! Als je bestaanszekerheid projecteert op de arbeidsmarktsituatie voor IT-professionals, en de krapte die daar heerst, ligt een kans voor het oprapen: leid meer mensen op voor een baan waarin ze werken met digitale technologie! Dat geeft ze de kans op een goed betaalde en zinvolle baan in elke sector die ze maar interessant vinden, bijvoorbeeld in de zorg, of het onderwijs, bij de politie, in het bedrijfsleven, noem maar op. Er zijn in deze sectoren veel mensen nodig, voorlopig zullen de salarissen dus nog wel ruim voldoende zijn om van rond te komen. Investeren in opleiden van technisch personeel is dan ook niet bij toeval het eerste punt dat CIO Platform Nederland heeft opgenomen in haar
prioriteiten voor de verkiezingen. Het is nodig om onze leden aan medewerkers te helpen én het geeft meer mensen bestaanszekerheid. Win-win. 

Ook migratie, een ander veel terugkerend thema in de campagnes, heeft in combinatie met digitale technologie een impact op bestaanszekerheid. Het eerdergenoemde tekort aan IT-professionals heeft immers een grote remmende werking op de mogelijkheid om kansen te pakken, om te groeien, om te innoveren e.d. Zolang er niet meer mensen met de juiste competenties via opleidingen beschikbaar komen op de arbeidsmarkt, zullen die vanuit het buitenland moeten worden aangetrokken, als student bijvoorbeeld, of kennismigrant. Zo niet, zullen bedrijven elders op zoek gaan naar een vestigingsplaats, waar wel voldoende gekwalificeerd personeel beschikbaar is, en daarbij mogelijk een deel van de IT-professionals uit Nederland meenemen. Het afknijpen of afsluiten van kennismigratie naar Nederland (wat in ieder geval op basis van de Europese basisregelgeving over vrij verkeer van personen binnen de Unie al vrijwel onmogelijk is) heeft dus een negatieve impact op ons economisch vermogen en daarmee uiteindelijk op bestaanszekerheid. 

Geopolitiek speelveld
Een ander aspect van bestaanszekerheid wordt nog niet zo nadrukkelijk in de campagne betrokken; de ‘bestaanszekerheid’, of liever gezegd ‘voortbestaanszekerheid’, van onze westerse
way of life. De Russische aanval op Oekraïne, de spanning in het Midden-Oosten als gevolg van de invallen vanuit de Gaza-strook in Israël en de reactie daarop, de restricties op handel in technologie en noodzakelijke grondstoffen tussen de VS, China en Europa waar Nederlandse bedrijven in verwikkeld raken, ze duiden allemaal op geopolitieke veranderingen die impact hebben op onze vrijheid. Onze waarden en normen, democratische en economische systemen, en daarmee ons operating model, staan onder druk. We moeten op zoek naar alternatieve technologieën en leveranciers die ons minder kwetsbaar maken op het geopolitieke terrein. Dit is onze tweede prio. 

De enorme omvang van enkele strategische technologie leveranciers, hun focus op shareholder value, de daarmee samenhangende onwil om zelf de mogelijkheden van hun steeds krachtiger technologie aan banden te leggen, gekoppeld aan de afhankelijkheid van deze partijen en hun technologie die ook onze leden ondervinden, is een andere kant van de constatering dat de wereld zoals wij die kennen, sterk verandert. Hiertegen kunnen we m.i. alleen op Europese schaal iets inbrengen, wat dat betreft is het jammer dat de meeste politieke partijen bijzonder weinig aandacht hebben voor dit Europese perspectief.

In de wereld van digitale technologie zit aan Europese samenwerking nog een andere kant. De afgelopen jaren is in de EU veel nieuwe regelgeving ontwikkeld, juist om de Europese normen en waarden weer wat meer aandacht te geven, zelfs te beschermen, in de context van de digitale technologie en de geopolitieke ontwikkelingen. Er is aandacht voor verbeteren van marktwerking, voor het beperken van afhankelijkheden van andere economische blokken en voor (cyber-)veiligheid. De implementatie van deze regels gaat veel tijd en afstemming vergen, zowel voor individuele bedrijven en organisaties, als voor onze vereniging. Om dit zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, roepen we de politiek op om zo min mogelijk nieuwe regels te stellen, zoveel mogelijk aan te sluiten bij de Europese regelgeving, de samenwerking tussen toezichthouders te versterken zodat ze op vergelijkbare wijze omgaan met het interpreteren en toepassen van de regels en te zorgen voor heldere guidelines voor bedrijven en organisaties over wat die moeten doen om in overeenstemming met de wetten te handelen. Bijvoorbeeld op het gebied van het toepassen van AI. Met alle kansen die dat biedt bij het aanpakken van uitdagingen op gebied van klimaat, gezondheidszorg, onderwijs enz. en de uitdagingen op gebied van ethiek en veiligheid, zullen we snel moeten weten wat de kaders zijn waarbinnen AI kan worden toegepast. Alleen door deze implementatie van regelgeving efficiënt op te pakken, voorkomen we dat de vergaande digitalisering van Nederland een remmende voorsprong wordt en zorgen we ervoor dat de schaarse kennis optimaal wordt ingezet. Deze aanpak van marktwerking en implementatie van regelgeving hebben we ook meegegeven in onze prio’s.  

Kortom
Het geven van stemadvies is niet aan mij, maar in het voorgaande heb ik iets proberen te schetsen van de punten die vanuit CIO Platform Nederland zijn gedeeld met de politiek. De campagnes richten zich vooral op personen en erg nationaal georiënteerde onderwerpen. Met de vorming van een nieuw kabinet na de verkiezingen breekt een nieuwe fase aan, waarbij we met bovenstaande insteek weer zullen aangeven waar de kansen liggen voor digitale technologie, met welke risico’s rekening moet worden gehouden en welke randvoorwaarden nodig zijn om Nederlandse en Europese bedrijven en organisaties de beste kans te geven op het wereldtoneel en zo een sterke bijdrage te leveren aan een vrije, veilige, democratische en welvarende samenleving in een turbulente wereld. Stem wel en met oog voor de impact van digitale technologie!
 

Ronald Verbeek
Directeur
CIO Platform Nederland
 

Labels
CIO Platform Nederland
Close