Digital Strategy, Innovation & Transformation - pagina 10

Digital Strategy, Innovation & Transformation

Onze leden bepalen op welke thema’s wij acteren. Wij werken aan de continue digitalisering van onze organisaties. De digitale strategie - als onderdeel van de algehele strategie - en de implementatie daarvan in de organisatie, staan in dit thema centraal.

Kenmerkend voor de digitale revolutie waarin we ons bevinden, is dat de ontwikkelingen bijzonder snel gaan. Er is nauwelijks tijd om een nieuwe technologie op te merken, te evalueren, in te voeren en onder controle te krijgen, of de volgende alternatieven dienen zich alweer aan. Het kost veel tijd en budget om op de hoogte te blijven, eventueel de bedrijfsstrategie hierop aan te passen, de juiste technologiekeuzes te maken, de implementatie succesvol af te ronden, medewerkers hiermee succesvol te laten werken en tegenvallers te voorkomen. Het leren van de ervaringen van ander gebruikers kan hierbij helpen en dure missers helpen voorkomen. 

Daarom zetten we ons in voor: 

  1. Het delen van kennis en inzichten over toepassen van nieuwe technologieën in de praktijk. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van waarde met data, AI e.d. Deze kennis en inspiratiesessies zijn toegankelijk voor experts, CxO en RvB/RvC van onze leden. 

  2. Het delen van kennis over het meenemen van andere medewerkers van de organisatie in het werken met digitale technologie, en het aanpassen van processen. 

  3. Breder inzetten van beschikbare expertise en ervaring, door vaker peer-reviews te organiseren voor het verbeteren van de digitale plannen van collega’s die ook lid zijn van CIO Platform Nederland. 

  4. Door - desgewenst - experts vanuit onze achterban beschikbaar te stellen voor het geven van feedback op beleidsinitiatieven van de Rijksoverheid en door expertise beschikbaar te stellen voor technische briefings en onderzoeken van het parlement en andere initiatieven op nationaal niveau, waarin onze leden een maatschappelijk belang aanwezig achten.

We leven in een periode waarin toepassing van IT en data een gigantische versnelling doormaakt. Hoe dat op een goede en gestructureerde manier - binnen alle hectiek - toe te passen, welke keuzes te maken en randvoorwaarden te stellen en hoe er ook daadwerkelijk waarde mee te creëren, is een grote uitdaging voor de leiders van alle organisaties. Het helpt enorm als we daarover ervaringen kunnen uitwisselen en van elkaar kunnen leren!

  1. 30 december 2020

    Data sandbox tooling: centrale ondersteuning, lokaal beheer?

    In de WhatsApp groep voor Data Experts van het CIO Platform Nederland ontvingen we een vraag over ervaringen met het beschikbaar stellen van een data sandbox voor business toepassingen. De sandbox zelf is een middel naar het creëren van een meer en meer datagedreven organisatie. Het hieronder volgende artikel is opgesteld voor iedereen die nog geen ervaringen heeft met data sandbox, maar wel midden in de transformatie naar een datagedreven organisatie zit.

    2020-12-29 Blog data sandbox.png
  2. 21 december 2020

    Mission Control bij DPG Media

    Ruim 40 leden namen deel aan de sessie ‘Portfoliomanagement meets Agile’ bij het CIO Platform Nederland. Een sessie waarin Katelijne Molenaar, Dirk van Moorsel en Remmelt Beckers van DPG Media hun meest recente ervaringen deelden met het programma ‘Mission Control’. DPG Media is in korte tijd overgegaan naar een centrale PMO aansturing in een agile-omgeving. Lees hier alles over hun aanpak en doe je tegoed aan de learnings en uitdagingen!

    2020-12-21 DPG Mission Control.png
  3. 18 oktober 2019

    How to Survive in the Age of Digital Disruption?

    Op 9 oktober kwamen ongeveer 50 deelnemers bijeen voor een gezamenlijk evenement van CIO Platform Nederland met DevOps Agile Skills Association (DASA) en het Agile Consortium. Op de agenda veel inspiratie vanuit enthousiaste sprekers over het bereiken van een wendbare organisatie in dit tijdperk van digitale disruptie.

    2019-10-21 Blog DASA.jpg
  4. 5 juli 2019

    Netwerkdiner PostNL - the digital journey

    Het pakkettensorteercentrum van PostNL in Nieuwegein vormde dinsdag 2 juli het decor van het tweede Netwerkdiner van 2019 voor de leden van het CIO Platform Nederland. Gastheer Marcel Krom en zijn team namen de 30 aanwezige CIO’s mee in de digitale strategie van de marktleider op het gebied van pakketbezorging.

    2019-07-03 Netwerkdiner PostNL Rondleiding3.jpg

Digital Strategy events

  1. Expert Peer Review | Shaping the Data Governance Strategy | Naktuinbouw Roelofarendsveen

    Vanuit de CC Digital Strategy & Innovation verzorgt het CIO Platform Nederland zgn. peer review sessies. Een CIO van een van de leden presenteert zijn/haar ICT visie & strategie en laat deze door maximaal 8 peer CIOs reviewen in een 4 uur durende interactieve sessie.

    03 sep
  2. CEG Data | Klantgerichte Besluitvorming met Data en AI | Jumbo Supermarkten | Veghel Veghel

    In de bijeenkomst van de kennisgroep CEG Data staat centraal: de uitwisseling van kennis en ervaringen door data specialisten, managers en iedereen die data minded is. Verwacht praktijkcase(s), best practices en de nodige onderlinge inspiratie. 

    04 sep
  3. CxO Connect Manufacturing (Maakindustrie) | Damen Shipyards | Gorinchem Gorinchem

    In de CxO Connect Manufacturing (Maakindustrie), georganiseerd door en voor CxO's in de Maakindustrie, bespreken we de belangrijkste kwesties die deze leden bezighouden. Elke sessie begint met een inleiding door een van de leden, gevolgd door interactie met volop ruimte voor vragen en discussie.
    Voor CxO's en hun strategische adviseurs uit de maakindustrie.

    17 sep

Meer events

Close