Data science carrousel: veel “business value” met data!

Data science carrousel: veel “business value” met data!

20181106 Data Science Carrousel nieuws.jpgdonderdag 15 november 2018 10:38

Tijdens de bijeenkomst zijn zeven showcases gepresenteerd vanuit drie leden van het CIO Platform Nederland: Nutreco, Royal FloraHolland en VIVAT. Deze laatste themasessie van het jaar was samen voorbereid met het data science team van Nutreco en hun CIO Henry van de Ven.

Op 6 november jl. hebben maar liefst zeven spraakmakende en zeer uiteenlopende praktijkcases de deelnemers de nodige inspiratie geboden. De bijeenkomst gaf de aanwezigen, allen ook werkzaam bij één van de leden van het platform, een mooie inkijk in de uiteenlopende mogelijkheden met data science en digitalisering. De levendige discussies en het onderling uitwisselen van ervaringen leverde verfrissende en vernieuwde denkrichtingen op!

Na het ontvangst op de Nutreco Global Hub in Amersfoort lichtte Henry van de Ven toe dat Digital & Data structureel onderdeel vormen van de business strategie van Nutreco en ook hoe ze daar vanuit IT, invulling aan geven. Met de grote hoeveelheid data – verzameld door de hele keten heen – worden verschillende POC’s uitgewerkt tot een MVP. Overall doel van deze initiatieven voor Nutreco is ervoor te zorgen dat ze de juiste voetafdruk achterlaten voor de volgende generatie en streeft naar goed boermanagement, gezondheidsmanagementbeheer en voedingsmanagement om het dier/de vis optimaal te voeden zonder het gebruik van bijvoorbeeld antibiotica. Verschillende initiatieven binnen Nutreco zijn tijdens het programma gepresenteerd door Amy de Bruin, Benny van Haandel, Erik Beckers en Noel Lopez Gonzaga.

Data-driven bij Royal FloraHolland
Bij Royal FloraHolland zijn de laatste jaren rigoureuze stappen gezet om digitaal te transformeren. Inmiddels zijn ze gegroeid naar een data-driven organisatie, waarbij nieuwe platformen uitgerold worden voor telers én hun klanten. Binnen verschillende processen zijn slimme toepassingen bedacht. Zoals voor het wereldwijde handelsplatform Floriday en de logistieke en commerciële operatie. Twee showcases zijn door Remco Wilting, Chapter Lead Data Science and Data Engineering, toegelicht. Ten eerste, Floriday Insights: dé google analytics voor de sierteelt. In deze tool wordt met behulp van de aanwezige data aan de actoren op deze marktplaats real-time inzicht gegeven in bijvoorbeeld de marktontwikkelingen, prijsvorming, volumes, benchmarks, ed. De tweede show case ging over een tool voor een productfoto. Waardoor de kopers een beter beeld krijgen in wat er precies wordt gekocht en verkopen beter kunnen plaats vinden. Met behulp van een deep-learning toepassing wordt de kwaliteit van de foto’s automatisch beoordeeld en krijgen kwekers adviezen om deze te verbeteren op verschillende kenmerken.

Detectie van verzekeringsfraude met data science bij VIVAT
Data scientist Feddo Kalsbeek, werkzaam bij VIVAT verzekeringen, deelde over stappen die daar gezet worden om meer data gedreven besluitvorming te laten plaatsvinden. Ook willen ze met data science sneller en beter inspelen op de meer en meer individuele behoeftes van hun klanten. Concreet voorbeeld is het verbeteren van risicoschattingen en voorspellende analyses. De show case die Feddo presenteerde ging over fraudedetectie, een wellicht onduidelijke, maar efficiënte business case: maar liefst 10-12% van alle verzekeringsclaims zijn frauduleus, waarbij een aanzienlijk bedrag gemoeid is dat daarmee dus onterecht uitgekeerd wordt. Erg boeiend was het inkijkje in hoe ze “surpervised machine learning” in verschillende polissen inzetten én welke potentiële onterechte claims of misleidende polis aanvragen aan nader onderzoek moeten worden onderworpen.

Alleen voor leden: Klik hier voor het verslag van de thema sessie en de presentaties van het Nutreco Data Science Team & VIVAT door Feddo Kalsbeek & Bart Rentenaar

Labels
Digitalization

« Terug

Close