Resultaten en Lessons learned van 2 Chatbot implementaties bij Shell

Resultaten en Lessons learned van 2 Chatbot implementaties bij Shell

2019-06-25 Shell Jaardag 2019.jpgMonday 24 June 2019

Als onderdeel van het Digital Employee Experience-programma implementeerde Shell twee chatbots. Erik Bakhuijs en Muriël Serrurier Schepper deelden hun ervaringen en inzichten rondom deze implementaties en de ontwikkelingen na de in productie name.

Erik Bakhuijs, IT Advisor – Chatbots Shell & Muriël Serrurier Schepper, Senior Project Manager Chatbots bij Shell gedurende de implementatie, hebben in sneltreinvaart de resultaten en hun lessons learned gedeeld met 2 Chatbot implementaties bij Shell. Geheel vanaf scratch is Shell begonnen met het verkennen van de mogelijkheden om een chatbot in te stellen voor intern gebruik bij Real Estate Services. Tijdens het voorwerk bleek dat elders in de organisatie een identiek traject werd doorlopen voor Ethics & Compliance. Toen is besloten de learnings van de meest ‘eenvoudige’ chatbot te gebruiken voor de complexere variant. De volgende stappen zijn gezet om beide chatbots werkend te krijgen:

  1. Identificeer de doelen en werkprocessen welke de chatbot zal gebruiken
  2. Voeg uitspraken toe aan de gestelde doelen, zodat de chatbot meer leert begrijpen
  3. Creëer entiteiten in de chatbot
  4. Noteer de antwoorden op een aangename, heldere en consistente wijze. Betrek in dit proces altijd een conversational writer en laat ontwikkelaars niet zelf de antwoorden bedenken.
  5. Verzeker je ervan dat de chatbot zich gedraagt zoals het zou moeten. Oefen in de praktijk uitvoerig met het functioneren van chatbot.
  6. Optimaliseer de chatbot in de doelen

Als antwoord op de vraag in hoeverre de chatbot gebruik maakt van AI en de mate van het zelflerend vermogen, werd duidelijk dat er nog veel mensenwerk bij het functioneren van de chatbot komt kijken. Het onderdeel Natural Lanqueage Procssing ‘wat bedoelt de vragensteller?’ is AI gedreven. Voor het overige deel is de chatbot ‘minder intelligent’.

De tijd bleek te kort te zijn om zowel alle slides toe te lichten én alle vragen te beantwoorden. Wij kijken uit naar een vervolg binnen het CIO Platform Nederland om hierverder op in te kunnen zoomen! De presenatie is beschikbaar via de interne kennisbank (inlog benodigd).

« Back

More news

Kick off session CxOs in the Maritime Sector | Data in the Port Ecosystem

2024-09-30   Maritieme sector meetingFriday 19 July 2024 Knowledge sharing on digitization topics relevant to the maritime sector. Meetings are organized by/in cooperation with CIO Platform Netherlands and are open to organizations wishing to share knowledge on substantive issues. CIO Platform Netherlands reserves the right to deny access to meetings. full story

A quick look back at the first six months of 2024

2024-07-12 | Blog edwardFriday 12 July 2024 A nice summer blog of our new board member Edward Cox, also General Manager Louwman Group Services. Have a nice summer! full story

Annual Day 2024 - Aftermovie

2024-07-09  Jaardag aftemovieMonday 08 July 2024 A record number of CIO Platform Nederland members gathered on June 6th to celebrate our community's valuable and sociable Annual Day together under the banner 'Elevate your Digital Transformation'. Watch the aftermovie here. full story

Research on labour market shortages, help us reach 100 and help yourself!

2024-04-17 Human Capital Agenda ICTMonday 24 June 2024 The shortage of qualified ICT talent is a brake on growth for many organisations. Together with other organisations, we are committed to tackling this challenge. We would like to ask for the help of our members by filling out a survey. full story

View all news items through the archive

Close