Succesvolle themabijeenkomst contract- en vendormanagement

Succesvolle themabijeenkomst contract- en vendormanagement

20160405 Themasessie contract en vendormanagement .jpgWednesday 06 April 2016

Veel kennis gedeeld over de inrichting en optimalisatie van contract- en vendormanagement!

CIO’s en hun experts op het gebied van inkoop en leveranciersmanagement zijn op 4 april naar Utrecht gekomen om de themabijeenkomst ‘Contract- and Vendormanagement' bij te wonen. Marcel van der Heide van Rabobank Nederland was onze gastheer.

Dat er niet één oplossing is voor het inrichten van contract- en vendormanagement is wel duidelijk. De inrichting vergt tijd, geduld en is een proces dat continu doorgaat. Het is een groeiproces waarbij je start met de definitie van contract- en leveranciersmanagement en inventariseert welke producten, contracten en vooral ook relaties er liggen in jouw organisatie. Daardoor zie je verbanden en risico’s die bij velen in de organisatie niet zichtbaar zijn en juist daar kan je je toegevoegde waarde als leveranciers- en/of contractmanager aantonen. Het is dan ook eenvoudiger om te bepalen op welke aandachtsgebieden je wilt acteren, bijvoorbeeld op resourcemanagement (hoe krijg je de juiste resources op de goede plekken) en financial management (volumekortingen, juiste verwerking budget, etc.).

Marcel van de Heide gaf de deelnemers mee dat ‘niets vanzelf gaat’ en deelde enkele belangrijke aandachtspunten voor optimaal contract- en vendormanagement:

  • Neem nieuwe managers mee
  • Positionering in de organisatie
  • Stakeholdermanagement
  • Efficiency in dagelijkse operatie
  • Absorberen wet- en regelgeving

Rias Bonnema heeft ons meegenomen in contract- en vendormanagement binnen PostNL, o.a. aan de hand  van het ‘groeimodel’ van Prof. dr. Frank Rozemeijer, van Maastricht University: van product/prijs (transactie georiënteerd) naar relatie/rendement (relatie georiënteerd).

Tijdens en na de presentaties van Rabobank en PostNL was er volop gelegenheid tot het stellen van vragen en hier werd dankbaar gebruik gemaakt. Enkele quotes van deelnemers: ‘Zeer nuttige en interessante bijeenkomst; veel informatie gedeeld!’, ‘Wat een goede combinatie van theorie en praktijkervaringen in de verandering naar een nieuwe organisatie’, ‘Binnen de eigen organisatie goed op weg, geen majeure zaken die nog niet geïdentificeerd zijn!’.

De bijeenkomst werd afgesloten met een hapje en een drankje. 

« Back

More news

Quite some attention for VMware letter

2023-06-26 | NB | CIO verenigingen roepen Breton op tot actie EUCS voorstel brengt grote gevolgen voorFriday 05 April 2024 The four CIO associations' joint letter to the European Commission regarding the impact of Broadcom's acquisition of VMware on our members, has generated a lot of interest. full story

ICT experts, entrepreneurs and scientists shared their insights with State Secretary Alexandra van Huffelen.

ICT-experts, ondernemers en wetenschappers deelden hun inzichtenThursday 28 March 2024 27th of March, ICT experts, entrepreneurs and scientists shared their insights with State Secretary Alexandra van Huffelen and us on how to be less dependent on non-European countries for cloud services and to become stronger in this technology ourselves. full story

Business IT users condemn Broadcom's market behaviour and call on European Commission for appropriate action

2023-06-26 | NB | CIO verenigingen roepen Breton op tot actie EUCS voorstel brengt grote gevolgen voorThursday 28 March 2024 Today, CIO Platform Netherlands and its three European sister associations sent a joint letter to the European Commission following possible market-distorting behaviour by Broadcom since its acquisition of VMware. full story

Arjen Boersma and Edward Cox join the board

2024-01-11 | Nieuwe BestuursledenThursday 28 March 2024 We would like to welcome Arjen Boersma, CIO ProRail and Edward Cox, CIO Louwman Group, to the board of CIO Platform Nederland. full story

View all news items through the archive

Close