Resultaten en Lessons learned van 2 Chatbot implementaties bij Shell

Resultaten en Lessons learned van 2 Chatbot implementaties bij Shell

2019-06-25 Shell Jaardag 2019.jpgMonday 24 June 2019

Als onderdeel van het Digital Employee Experience-programma implementeerde Shell twee chatbots. Erik Bakhuijs en Muriël Serrurier Schepper deelden hun ervaringen en inzichten rondom deze implementaties en de ontwikkelingen na de in productie name.

Erik Bakhuijs, IT Advisor – Chatbots Shell & Muriël Serrurier Schepper, Senior Project Manager Chatbots bij Shell gedurende de implementatie, hebben in sneltreinvaart de resultaten en hun lessons learned gedeeld met 2 Chatbot implementaties bij Shell. Geheel vanaf scratch is Shell begonnen met het verkennen van de mogelijkheden om een chatbot in te stellen voor intern gebruik bij Real Estate Services. Tijdens het voorwerk bleek dat elders in de organisatie een identiek traject werd doorlopen voor Ethics & Compliance. Toen is besloten de learnings van de meest ‘eenvoudige’ chatbot te gebruiken voor de complexere variant. De volgende stappen zijn gezet om beide chatbots werkend te krijgen:

  1. Identificeer de doelen en werkprocessen welke de chatbot zal gebruiken
  2. Voeg uitspraken toe aan de gestelde doelen, zodat de chatbot meer leert begrijpen
  3. Creëer entiteiten in de chatbot
  4. Noteer de antwoorden op een aangename, heldere en consistente wijze. Betrek in dit proces altijd een conversational writer en laat ontwikkelaars niet zelf de antwoorden bedenken.
  5. Verzeker je ervan dat de chatbot zich gedraagt zoals het zou moeten. Oefen in de praktijk uitvoerig met het functioneren van chatbot.
  6. Optimaliseer de chatbot in de doelen

Als antwoord op de vraag in hoeverre de chatbot gebruik maakt van AI en de mate van het zelflerend vermogen, werd duidelijk dat er nog veel mensenwerk bij het functioneren van de chatbot komt kijken. Het onderdeel Natural Lanqueage Procssing ‘wat bedoelt de vragensteller?’ is AI gedreven. Voor het overige deel is de chatbot ‘minder intelligent’.

De tijd bleek te kort te zijn om zowel alle slides toe te lichten én alle vragen te beantwoorden. Wij kijken uit naar een vervolg binnen het CIO Platform Nederland om hierverder op in te kunnen zoomen! De presenatie is beschikbaar via de interne kennisbank (inlog benodigd).

« Back

More news

Quite some attention for VMware letter

2023-06-26 | NB | CIO verenigingen roepen Breton op tot actie EUCS voorstel brengt grote gevolgen voorFriday 05 April 2024 The four CIO associations' joint letter to the European Commission regarding the impact of Broadcom's acquisition of VMware on our members, has generated a lot of interest. full story

ICT experts, entrepreneurs and scientists shared their insights with State Secretary Alexandra van Huffelen.

ICT-experts, ondernemers en wetenschappers deelden hun inzichtenThursday 28 March 2024 27th of March, ICT experts, entrepreneurs and scientists shared their insights with State Secretary Alexandra van Huffelen and us on how to be less dependent on non-European countries for cloud services and to become stronger in this technology ourselves. full story

Business IT users condemn Broadcom's market behaviour and call on European Commission for appropriate action

2023-06-26 | NB | CIO verenigingen roepen Breton op tot actie EUCS voorstel brengt grote gevolgen voorThursday 28 March 2024 Today, CIO Platform Netherlands and its three European sister associations sent a joint letter to the European Commission following possible market-distorting behaviour by Broadcom since its acquisition of VMware. full story

Arjen Boersma and Edward Cox join the board

2024-01-11 | Nieuwe BestuursledenThursday 28 March 2024 We would like to welcome Arjen Boersma, CIO ProRail and Edward Cox, CIO Louwman Group, to the board of CIO Platform Nederland. full story

View all news items through the archive

Close